مقالات آرشیو خبر ها
آنالیز عملکرد چهار ماهه میرالم پیانیچ در یوونتوس

آنالیز عملکرد چهار ماهه میرالم پیانیچ در یوونتوس

اجازه دهید از ابتدای داستان شروع کنیم. هواداران یوونتوس در مورد ماندن پل پوگبا خیال بافی نمی کردند. او بالاخره روزی تیم را ترک می کرد. شاید بازیکن فرانسوی با بازگشتش به منچستر یونایتد تا به الان عملکرد ضعیف تری در مقایسه با دوران حضورش در یوونتوس به نمایش گذاشته باشد، اما هرگز نمی توان در ذهن پروراند که او بازیکن وفاداری به تیم باشد.

 

با انتخاب مینو رایولا در دوران نوجوانی خود عملاً انتظار می رفت که پوگبا کوچ نشینی را در دوران حرفه ای انتخاب کرده است. با افزایش خبرهای مرتبط با خروج او، بیش تر ما اطمینان داشتیم که او وقتی بیانکونری را به مقصد رقابت های یورو 2016 ترک می کند دیگر باز نخواهد گشت.

 

اما این مقاله در مورد پوگبا نیست، بلکه به عنوان جانشین او در بیانکونری است.لیست کوتاه بازیکنان مورد انتظار برای جایگزینی پوگبا مارک همسیک و میرالم پیانیچ بودند. شاید یوونتوس رغبت بیش تری به جذب ستاره ی ناپولی داشت، با این حال داشتن بازیکن بوسنیایی نیز برای هر تیمی یک غنیمت محسوب می شد. در نهایت میرالم پیانیچ که یکی از بهترین بازیکنان سری آ در فصل گذشته بود با اصرار او به رم برای پیوستن به یوونتوس، بند آزاد سازی او توسط بانوی پیر فعال شد.

 

 

بیش تر هواداران در ذهن این جمله را می پروراندند: میرالم پیانیچ بهترین خرید یوونتوس در سال 2016 است. او هافبکی است که می تواند بیش ترین مشارکت را در میانه میدان در تیم فعلی داشته باشد و ضعف هایی هم که با رفتن پوگبا متصور می شود با حضور او به خوبی پر خواهد شد، بازیکن بوسنیایی می تواند نقش های متفاوتی را در میدان ایفا کند و چند کاره بودن او گزینه های مختلفی را به سرمربی یوونتوس خواهد داد.

 

همانند پل پوگبا که تاکنون عملکرد ناامید کننده ای در دومین دوره ی حضورش در منچستر داشته است، با نگاهی گذرا به بازی های پیانیچ در یوونتوس نیز به این برسیم که او نیز در یوونتوس به مانند رم موفق نبوده است، اما بررسی موشکافانه بازی او نقش پیانیچ را در تیم فعلی آلگری به خوبی نمایان می کند. با این وجود علی رغم نبود بازیکنان کلیدی یوونتوس ― به خصوص در میانه میدان ― پیانیچ آن تأثیری که از او انتظار می رود را نداشته است.

 

بگذارید همین جا ترمز بزنیم و به حقیقت ها نگاه کنیم. تا بعد از بازی ناپولی در شنبه ی هفته ی گذشته، پیانیچ در مجموع سه گل و سه پاس گل در 818 دقیقه ای که برای یوونتوس به میدان رفته به ثمر رسانده است. آمار گلزنی بهتر از تمام بازیکنان یوونتوس به جز پائولو دیبالا و گونسالو ایگوایین و همچنین ارسال سه پاس گل خیلی مهم.

 

بر اساس گزارش وب سایت Whoscored.com تنها دنی آلوز با آمار (77) و آندرا بارزالی با آمار (57/4) پاس در هر بازی بالاتر از پیانیچ (54/8) قرار گرفته اند. او به طور میانگین 2/9 موقعیت گلزنی در هر بازی ایجاد کرده است، اگرچه تصویر زیر نشان می دهد الکس ساندرو در مجموع همه بازی ها فرصت های گلزنی بیش تری ایجاد کرده است.

 

 

 

اینکه پیانیچ هنوز به ماکزیمم عملکرد خود در یووه نرسیده است انکارپذیر نیست، اما این آمارها نشان می دهد که او مشارکت قابل توجهی در تیم داشته است. همچنین، این حقیقت که عیار اصلی تیم در ماه مارس، آپریل و می مشخص می شود را نیز نمی توان انکار کرد و این را هم در نظر داشته باشیم که هیچ کدام از هم تیمی های پیانیچ در بهترین فرم خود نبوده اند.

 

حتی این جمله می تواند برای جی جی بوفون و یا آندرا بارزالی نیز درست باشد، اما حقیقت را باید در نظر گرفت که این نقش ها بیش تر متکی به آمادگی جسمانی هستند و برای همین ضعف نسبت به یک هافبک به چشم نمی خورد. در عوض برای نقش هافبکی مانند پیانیچ که متکی به دینامیک و تحرک است و این موضوع مشخص تر می شود.

 

پیانیچ در بیش تر دقایق در مقابل ناپولی بازی ضعیفی به نمایش گذاشت و با تعویض کلودیو مارکیزیو و در 25 دقیقه حضور شاهزاده در زمین به جای او این مسأله آشکارتر شد. اما این مسأله از جای دیگری نشأت می گیرد که در پایان به آن پرداخته خواهد شد. در واقع، حتی یووه مواقعی مانند این مقطع که بازی های ضعیفی ارائه می دهد ― متاسفانه در هر فصل چنین مقاطعی اتفاق می افتد ― با این حال پیانیچ تمام تلاش خود را برای جلو بردن تیم انجام داده است. اما بازی هایی هم بوده که او نقش سختی به عنوان هافبک داشته، به خصوص شکست 2‐1 مقابل اینتر در ماه سپتامبر که می تواند بارزترین آن ها باشد.

 

تصویر زیر نشان می دهد که با قرارگیری پیانیچ به عنوان بازیکن مرکزی در خط هافبک سه نفره مکس آلگری، او چگونه توسط سه بازیکن نراتزوری کنترل شده و همین باعث شده که در طول دقایق بازی تحت پرس باشد و بازی که از او انتظار می رفت را ارائه ندهد.

 

 

 

با این حال نقش پیانیچ در تیم حتی در این بازی کاملاً حس شد. پس از اینکه حمله ی اینتر با قرار گرفتن توپ در دستان بوفون به پایان رسید، او با دست پاسی را برای بازیکن سابق رم فراهم کرد و همین زمینه ساز موقعیتی خطرناک برای بیانکونری شد. ویدیوی زیر این حرکت را به خوبی نشان می دهد.

 

حرکت پیانیچ در بازی با اینتر

 

همان طور که در ویدیوی بالا دیده می شود او با پاس خود حمله یوونتوس را می کند و سپس 60 یارد دویده و پس از حرکت زیبای دیبالا و پاس او، شوت زیبایی را روانه دروازه نراتزوری می کند.

 

بازیکن بوسنیایی یوونتوس در اولین بازی خود در مقابل ساسولو در 10 سپتامبر نمایش خوبی از خود ارائه داد. او در سمت چپ خط هافبک بازی کرد و همان گونه که تصویر زیر نشان می دهد، پیانیچ 54 پاس از 62 پاس خود را صحیح ارسال کرد که موجب رضایت آلگری نیز شده بود.

 

پیانیچ دوست دارد در زمین آزادی بیش تری داشته باشد، او می تواند در تمام نقاط زمین پرسه بزند. بنابراین، ماریو لمینا و سامی خدیرا باید تحرک بیش تری در میدان داشته باشند.

 

 

پس از شکست در مقابل اینتر، آلگری او را به سمت چپ خط هافبک منتقل کرد که این امر موجب عملکرد بهتری از پیانیچ شد. بر اساس گزارش وب سایت Whosocred در این بازی تنها دنی آلوز پاس های بیش تری نسبت به پیانیچ داشته است. بازیکن بوسنیایی در برد 4‐0 مقابل کالیاری نیز یک پاس گل داد و در مقابل دیناموزاگرب علاوه بر به ثمر رساندن یک گل، یک پاس گل نیز داد و نمایش تحسین برانگیزی از خود به جا گذاشت.

 

بازی خوب او در مقابل امپولی در 2 اکتبر که با نتیجه ی 3‐0 به پایان رسید نیز این موضوع را واضح نشان می دهد. اینکه بگویم حریفانی مانند دیناموزاگرب، کالیاری، امپولی و حتی ساسولو حریفان ضعیفی به شمار می روند آسان است، اما با حضور دوباره پیانیچ در سن سیرو این بار در مقابل میلان، این بازیکن یکی از بهترین بازی های خود را ارائه داد.

 

درست است که یووه این بازی را واگذار کرد، اما شماره 5 یوونتوس همه کاری را برای جلوگیری از شکست 1‐0 تیمش انجام داد. ویدیوی زیر نشان می دهد که او چقدر در هنگام تصاحب توپ در میدان در زمین موثر بوده است.

 

دانلود ویدیوی عملکرد پیانیچ در مقابل میلان 

 

پیانیچ در این بازی چندین موقعیت گلزنی ایجاد کرد، دو تکل موفق داشت و در درگیری های دو نفره پیروز بود. بوفون در مصاحبه ای با گاتزتا دلو اسپرت گفته بود اینکه در تیم از توانایی های شوت زنی و ضربه آزاد پیانیچ استفاده نمی شود اندکی ناراحت کننده است.

 

 

 

او در مقابل میلان، از 51 پاس 41 پاس صحیح (80.4%) به مقصد رساند، پنج موقعیت گلزنی، 2 تکل، یک دفع شوت حریف، و یک مرتبه مانع از گلزنی تیم حریف شد. بازی دور رفت در مقابل لیون که با نتیجه ی 1‐0 به پایان رسید نیز نشان می دهد که پیانیچ دوباره نقش مهمی در این پیروزی ایفا کرده است. دو تکل، دو قطع توپ و دو موقعیت گلزنی. بازی یووه بر مبنای حرکات او پیش رفت و او بیش تر از هر بازیکن دیگری نقش موثری در زمین ایفا کرد. 

 

بازی درخشان دیگر او در مقابل سمپدوریا در 26 اکتبر بود که به عنوان بهترین بازیکن میدان نیز لقب گرفت. او یک گل به ثمر رساند و یک پاس گل از روی کرنر برای هم جورجیو کیه لینی فراهم کرد. او دو موقعیت گلزنی دیگر ایجاد کرد.

 

اما به بازی با ناپولی می رسیم. مکس آلگری در پایان بازی ناپولی به خبرنگاران گفته بود که پیانیچ کمی خسته بوده است. او در بازی هایی که در میدان حضور داشته است در هنگام دفاع بسیار تلاش کرده و ممکن است اخیراً به خاطر بازی های زیاد خسته شده باشد. با این وجود او پاس خوبی را در نیمه اول برای ایگوایین فراهم کرد. پیانیچ نشان داده که خصوصیات متفاوتی نسبت به یک هافبک میانی کلاسیک دارد، اما وقتی که خسته نباشد و چشم بیش تری به حملات داشته باشد می تواند حتی بهتر هم عمل کند.

 

با این حال بوفون نیز در مصاحبه اش گفته است که تیم برای رسیدن به موفقیت باید بهتر از این کار کند:

 

اگر می خواهیم هم تراز بارسلونا و بایرن مونیخ باشیم وظیفه ماست که بهتر بازی کنیم و روش بهتری را اتخاذ کنیم.

 

ممکن است برخی از ضعف های تیم از ناحیه پیانیچ باشد که هنوز در یوونتوس به شرایط آرمانی خود نرسیده باشد، اما شرایط بازیکنان کناری او نیز خیلی در این امر تأثیرگذار بوده است. به عنوان مثال برای مواقعی که هرنانس در کنار او بازی کرده پیانیچ در حمله کردن مردد نشان داده، چرا که هرنانس خصوصیات دفاعی ضعیفی دارد.

 

با این حال بهترین عملکرد پیانیچ موقعی به دست آمده که ماریو لمینا را در کنار خود دیده است. این بازیکن می تواند امنیت بیش تری را برای او فراهم کند. او در دیدارهای مقابل ساسولو، کالیاری و لیون در کنار پیانیچ حضور داشته است. حالا با این وجود بازگشت مارکیزیو می تواند تفاوت های منحصر به فردی ایجاد کند.

 

با حضور مارکیزیو آلترنتیوهای متنوعی در اختیار آلگری قرار خواهد گرفت تا شماره پنج یوونتوس بتواند نقش موثرتری در زمین ایفا کند.

 

به قلم آدام دیگبای - بلیچر ریپورت


«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
محمد پارسافر
محمد پارسافر«نگارنده اخبار»
ارتباط با نگارنده: